Transport Nynäshamn har gått från att själva vara en flyttfirma till att idag driva en blogg där vi granskar flyttbranschen inifrån. I takt med att vi själva lade ned vår verksamhet – främst på grund av en aldrig sinande ström av nya regler, tunga skatter, och en allmänt fientlig företagsmiljö – har vi valt att istället vända blicken mot dem som fortfarande kämpar på i det dagliga flyttkaoset.
Syftet med det här reportaget är att belysa hur det faktiskt ser ut att driva flyttfirma i Sverige idag. Hur påverkas verksamheterna av skatter, regelverk, myndighetskontroller och arbetskraftsbrist? Hur hanterar de konkurrens från svartarbete och digitala plattformar som saknar krav på tillstånd? Och viktigast av allt: hur klarar man sig – rent faktiskt – i ett system som verkar vara riggat för att få mindre företag att kasta in handduken?
För att få svar på dessa frågor har vi intervjuat Svartbäckens Transport – en flyttfirma i Uppsala som ännu inte gett upp. Vi ställde några frågor och fick en del insiktsfulla svar. Här är deras egna ord om hur det är att driva flyttfirma idag i Sverige.
Fungerar allting med RUT-avdraget från Skatteverket?
Ja, det fungerar faktiskt bra med utbetalningarna från Skatteverket. Vi har faktiskt, peppar peppar, inte haft några problem med utbetalningarna för de flyttjobb som vi gjort. Däremot gör Skatteverket en hel del efterkontroller där vi ibland har fått betala tillbaka pengar till Skatteverket då jobbet ej gav rätt till RUT-avdrag.
I alla de fall som vi har fått betala tillbaka pengar för ett RUT-jobb och istället fakturerat kunden för RUT-delen är orsaken alltid att adresserna som flytten skett mellan inte nyttjas av kunden som bostad. Ett av kraven för att flytten ska ge rätt till RUT-avdrag är att kunden har nyttjanderätt till bostäderna som flytten sker mellan och att kunden själv nyttjar bostäderna som bostad åtminstone delvis.
Kunden är antingen inte medveten om reglerna eller så drar de bara en rövare och hoppas att det ska gå vägen. För vår del är det ju vi som blir återbetalningsskyldiga och dessutom ser det ju inte bra ut till Skatteverket om många jobb som vi skickat in som RUT-jobb inte ger rätt till RUT-avdrag.
Vi som flyttfirma kan dock inte göra så mycket annat än att bara vara så tydliga som möjligt och informera kunden så bra det bara går om reglerna. Så fort vi märker att ett flyttjobb inte ger rätt till RUT-avdrag så påpekar vi det. Men om någon kund med flit lämnar felaktiga uppgifter så har vi ingen möjlighet att kontrollera det. Vi är en flyttfirma – inte en kontrollmyndighet. Jag vill också poängtera att jag tror att vi har branschens bästa information om reglerna rörande RUT-avdrag. Det är nästan så att Skatteverket borde använda oss som källa =))
Har ni varit med om att Skatteverket inte har betalat ut RUT-avdrag?
Nej faktiskt inte, som vi sa i det förra svaret. Och tur är väl det, för annars så skulle vi inte ha någon flyttfirma kvar eftersom cirka 55 % av alla flyttjobb som vi gör är RUT-jobb. RUT-delen utgör ju cirka 45 % av totala intäkten, så om vi skulle förlora 45 % av 55 % av alla jobb så skulle intäkterna minska med 25 %.
Om intäkterna skulle försvinna med en fjärdedel över en natt skulle det innebära att vi skulle tvingas till konkurs direkt. Det finns nog inte många företag som kan ta ett sådant intäktsbortfall – förutom kanske vissa IT-bolag med riktigt höga marginaler. Vi skulle inte ens klara oss en månad om det skulle hända.
Hur klarar ni konkurrensen från privatpersoner som kör svart, t.ex. via Tip Tap?
Tip Tap har funnits hela tiden sedan vi varit aktiva, så vi kan inte riktigt uttala oss om vi har tappat kunder till dem. Men vi tror att många kunder ändå vill veta att det är ett seriöst företag som kommer ut och hanterar deras möbler – även om det bara är en soffa som ska bortforslas.
Om något förstörs i fastigheten eller om något går sönder, så får du som kund stå för alla kostnader själv om du anlitat någon från Tip Tap. Dessutom kan inte en privatperson erbjuda RUT-avdrag. Det kan vi, som har F-skatt och redovisar moms och skatt. Så när det gäller riktiga bohagsflyttar tror vi inte att flyttfirmor behöver vara så oroliga.
Däremot, för mindre bortforslingsjobb – där det inte går att få RUT – där är det svårare att konkurrera. Men större bortforslingsjobb kan oftast inte de som kör åt Tip Tap utföra eftersom dessa jobb kräver större organisation i form av mer personal och fler lastbilar. Att dessutom komma med flera lastbilslass till återvinningsstationen väcker en del uppmärksamhet och det blir svårt att påstå att flera lastbilsflak med möbler skulle vara privat. Hur många soffor kan du kasta åt din gamla mormor egentligen?! Nu förutsätter jag att alla vet att alla företag måste betala på återvinningsstationerna och personalen där är minst sagt nitiska.
Vi på Svartbäckens Transport gör också en hel del långa flyttar inom Sverige, både bohag och enstaka möbler. För att det ska vara lönsamt krävs samtransporter. Vi kan flytta en soffa från Stockholm till Malmö för 4 500–5 000 kr (eller ca 3 000 kr efter RUT), men bara tack vare att vi samordnar flera flyttar. Skulle vi köra ett separat lass skulle det behöva kosta 30 000 kr. Den typen av logistik har inte de som kör via Tip Tap.
Har ni anpassat era lastbilar till den nya regeln om bakgavellyften?
Ja, vi har tyvärr varit tvungna att göra det. Och vi säger ”tyvärr” för att denna regel i praktiken gör arbetet osäkrare. Om du lastar något tungt – som ett piano – och du råkar tilta ner liften mer än 10 grader, så stängs den av. Du får inte upp den igen utan att starta om hela systemet. Det är vansinne.
En bakgavellyft är ett arbetsredskap – den måste få fungera flexibelt i olika situationer. Men nu har man byråkratiskt krånglat till det i onödan. Det är inte alltid lätt att göra säkra och tunga lyft i sluttning eller ojämn terräng när liften är begränsad på det här sättet.
Hur är det att hitta personal idag?
Kort sagt: det är svårt. Väldigt svårt. Folk vill inte bära möbler längre. Många ungdomar vill inte ha tunga, fysiska jobb. Det är också svårt att konkurrera med andra branscher som erbjuder enklare arbete för högre lön. Dessutom krävs det tillstånd, ansvar, och en viss stresstålighet – vilket inte passar alla.
Vi lägger mycket tid på att lära upp personal och vi försöker betala bättre än kollektivavtalet – men det är tufft. Många flyttar är tunga, svettiga och sker på obekväma tider. Det är ett slitgöra, helt enkelt. Och det finns ingen naturlig återväxt i yrket längre.
Vi tackar Svartbäckens Transport för att de tog sig tid att svara på våra frågor. Vill du läsa mer om deras verksamhet? Besök deras hemsida här: Svartbäckens Transport

