Beviljat trafiktillstånd? Kul! Men byråkratin slutar inte ändå

Trafiktillstånd och ytterligare byråkrati

I vår tidigare artikel om trafiktillstånd ifrågasatte vi – och lyfte fram det absurda i – att även små transporter och flyttar ska omfattas av kravet på trafiktillstånd.
Ska du köra en möbel till tippen? Trafiktillstånd.
Ska du leverera en pizza till en kund? Trafiktillstånd.

Det spelar ingen roll om du är företagare eller privatperson – om du får betalt för transporten gäller samma byråkratiska krav.

När du väl har trafiktillståndet börjar problemen

När du äntligen lyckats få ditt trafiktillstånd, då slutar inte byråkratin.
Du måste bland annat:

  • Rapportera antalet anställda till Transportstyrelsen.

  • Vara beredd på att Transportstyrelsen och Polisen kan göra tillsyn av din verksamhet – när som helst.

Och hittar de något fel?
Böter.
Hittar de något större fel?
Indraget trafiktillstånd.

Vår egen erfarenhet: böter för en adress

Under vår tid som aktiv flyttfirma fick vi vid ett tillfälle 4 500 kronor i böter för att vi glömt fylla i adressen på två kör- och vilotidsböcker.
Kör- och vilotiderna var i övrigt korrekt ifyllda för varje arbetsdag – det enda som saknades var adressen.

Och låt oss inte glömma: böter är inte en avdragsgill kostnad.
Det innebär att du måste betala boten med redan beskattade pengar.
För att betala en böter på 4 500 kr behövde vi alltså göra en vinst på ungefär det dubbla – bara för att kunna skatta fram de pengar som krävdes.

Vinster som knappt täckte böterna

När vi drev flyttfirma hade vi oftast tre lastbilar som körde flyttar varje dag.
Vinsten per dag och lastbil – enbart räknat på kostnader för lastbil (drivmedel, service, reparationer, försäkringar, skatt och värdeminskning) och löner för flyttgubbarna som utföra flyttarna – låg på cirka 2 500–3 500 kronor.

När vi dessutom lade till kostnader för transportledare, lokaler och andra fasta utgifter, och slog ut dessa på alla tre lastbilar, blev den verkliga vinsten cirka 1 000 kronor per lastbil och dag.

Det tog alltså tre dagar för hela vår verksamhet att betala en bot på 4 500 kronor.

Sett till dessa siffror är det nästan otroligt att vi ens fortsatte så länge som vi gjorde.
Kanske förklarar det varför vi till slut lade ner verksamheten – och numera kör blogg på heltid istället.

Trafiktillståndet begränsar antalet fordon

Trafiktillståndet gäller dessutom för det antal fordon din ekonomiska ställning kan styrka.
Har du tillstånd för tre lastbilar? Då får du bara utföra transporter med tre lastbilar.

Vill du öka antalet fordon? Då måste du:

  1. Skicka in en ny ekonomisk redovisning.

  2. Visa att du har ytterligare 50 000 kronor i ekonomiska tillgångar.

Flexibelt? Inte det minsta.

Att hyra ersättningsbil – en byråkratisk mardröm

Om du behöver lämna in en lastbil på service eller reparation och hyra en ersättningsbil, då måste du:

  • Först avanmäla den ordinarie lastbilen.

  • Lägga till ersättningsbilen.

När lastbilen är klar från verkstaden?
Då måste du:

  • Avanmäla ersättningsbilen.

  • Återigen registrera den ordinarie bilen.

Fantastiskt, eller hur?

Vår egen mardröm med en strulande lastbil

Vid ett tillfälle hade vi en lastbil som strulade så mycket att vi var tvungna att köra in den till verkstaden varje vecka under flera veckors tid.
Som tur var var det en ny lastbil som fortfarande omfattades av nybilsgarantin. Men det betydde också ett ständigt avregistrerande och registrerande, vecka efter vecka, eftersom vi varje gång var tvungna att hyra ersättningsbil.

Och glömmer du att registrera en hyrd lastbil som används för godstransporter?
Böter.

Gör du det upprepade gånger?
Indraget trafiktillstånd.

Det är, utan överdrift, vansinne.

Relaterade artiklar