Nya regler från 15 november 2023
Från och med den 15 november 2023 har arbetsmiljöverket infört nya regler för bakgavellyftar. De nya reglerna gäller för alla fordon som används i yrkestrafik och som är utrustade med bakgavellyft. Enligt regelverket får bakgavellyften endast kunna tiltas nedåt max 10 grader med dosan som är kopplad till spiralsladd eller med fjärrkontrollen.
Det tekniska problemet: ”Tiltad? Då är det kört”
Det låter kanske inte så dramatiskt med 10 grader. Men här kommer det absurda: den tekniska lösningen som leverantörerna tagit fram för att efterleva regeln gör att när bakgavellyften väl tiltats nedåt, kan du inte tilta upp den igen. Alltså: har du råkat trycka fel – tough luck. Liften stängs av.
Föreställ dig att du står där med ett tungt piano på liften, trycker lite fel och tiltar nedåt. Du försöker rätta till misstaget, men systemet stänger av lyften. Det var det pianot. Och om du själv råkade stå i vägen? Ja, då var det kanske sista gången du flyttade ett piano.
Vansinniga regler skapar farliga situationer
Ironiskt nog införs reglerna med ”säkerhet” som argument. Men i verkligheten gör de arbetet mer riskfyllt. När man flyttar tunga föremål, som pianon, krävs det ofta två personer där båda personerna måste hjälpas både när pianot ska köras upp på bakgavellyften eller rullas av från bakgavellyften. Då kommer spiralen eller fjärrkontrollen väl till pass eftersom det innebär att en person både kan manövrera bakgavellyften och kan samtidigt knuffa på eller hålla i pianot. Med de nya reglerna måste en person manövrera bakgavellyften från knapparna som sitter på sidan om flaket, om bakgavellyften ska kunna tiltas mer än 10 grader, vilket gör att personen som manövrerar bakgavellyften inte kan hjälpa till att lossa eller lasta pianot. Alltså: bara en person kvar att hålla i pianot. Hur är det säkrare?
Och tänk dig att du ska lasta av i en sluttning eller backe. Med max 10 graders tilt blir det ofta ett stort glapp mellan marken och liften – ytterligare en säkerhetsrisk.
Vi testade – ingen skillnad, men ändå tvång
Vi har själva anpassat flera av våra lastbilar till de nya reglerna. Vid ett tillfälle hade vi både en lastbil med den gamla lösningen och en som var nyanpassad. Vi såg ingen som helst skillnad i praktiken. Ändå ska det genomföras. Och priset för att inte rätta sig efter reglerna? Dels går inte bilen igenom besiktningen, dels riskerar man 50 000 kr i böter.
Retroaktiv galenskap
Det som gör oss extra förbannade är att reglerna gäller retroaktivt – alla lastbilar från 2016 och framåt måste anpassas. Varför i hela fridens namn ska man bakåt i tiden tvingas anpassa fordon som redan är godkända och fungerande? Om man nödvändigtvis ska införa idiotiska regler – gör det för nya fordon från och med regeländringen och framåt, inte för fordon retroaktivt!
Ett exempel på regelpopulism
Troligtvis har det någon gång skett en olycka som lett fram till detta. Men att införa en ny regel varje gång något händer, utan att se till helheten, är inte bara dumt – det är farligt. Det är som att säkra ett enda övergångsställe efter en olycka, men strunta i tusen andra som är ännu farligare. Det är populism, inte säkerhetsarbete.
Och i fallet med bakgavellyften finns dessutom en reell risk att just denna regel gör det farligare att arbeta.
Slutsats: Ren dårskap
Det här är ren dårskap. Ett försök att vinna billiga politiska poäng, som istället skapar stora problem för oss som faktiskt arbetar med lastbilar och bakgavellyftar varje dag. Och det kostar – både pengar och säkerhet.
Men vi säger det igen: det är inte lyften som fallerat. Det är systemet.